عاشق استانبول

با من استانبول رو بگردید

۴۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

پخش فیلم ترکی آذربایجانی«کومور» از تی‌آر‌تی2 ترکیه

این فیلم که نخستین اکران آن در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر صورت گرفت، در جشنواره‌های متعدد نیز به روی صحنه رفت.

پخش فیلم ترکی آذربایجانی«کومور» از تی‌آر‌تی2 ترکیه

شبکه تلویزیونی دولتی تی‌آرتی‌2 (TRT2) ترکیه به دنبال پخش آثار ممتاز سینمای جهان، روز 21 ژوئن فیلم سینمایی «کومور» محصول سینمای ایران که به کارگردانی اسماعیل منصف و به زبان ترکی تولید شده است را پخش خواهد کرد.

http://pintati.com/listing/beyoglu,istanbul/galata-tower/

فلیم «کومور» محصول سال 2019 یکی از نمونه‌های موفق‌آمیز سری فیلم‌های ترکی در ایران که اخیرا تولید شده‌اند، محسوب می‌شود.

این فیلم که نخستین اکران آن در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر صورت گرفت، در جشنواره‌های متعدد نیز به روی صحنه رفت.

فیلم سینمایی کومور با بازی هادی افتخارزاده، فرید ادهمی، ژیلا شاهی و چند بازیگر دیگر در سینماهای متعدد ایران نیز به نمایش درآمد.

پیشتر فیلم‌های کوتاه «اردک» و «آغلا» از اسماعیل منصف، کارگردان و نویسنده فیلم کومور در جشنواره‌های مختلفی در ترکیه، مصر، ایتالیا و آمریکا شایسته دریافت جایزه شده بود.

خبرگزاری آنادولو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

هاتوشاش پایتختی که در گذر زمان سربلند بیرون آمد

این ویرانه های باستانی در حلقه بزرگ Kızılırmak (رودخانه سرخ) واقع شده اند و بقایای امپراتوری هیتی ها از دوران برنز هستند.
Hattusas واقع در مرزهای منطقه Boğazkale ، جنوب غربی westorum ، به عنوان پایتخت امپراتوری هیتیت برای 450 سال ، بین سالهای 1650-1200 قبل از میلاد ، مساحت 180 هکتار ناهموار را خدمت کرد. در زمان امپراتوری هیتیت ، این شهر باشکوه در فواصل معین با 6 کیلومتر دیوار شهر با برج های بلند احاطه شده بود. دروازه های عظیمی از این دیوارها باعث ورود و خروج در دوران باستان شد. دروازه هایی مانند Aslanlı Kapı (که دارای مجسمه های شیر بر روی آنها - به عنوان مثال ، شیر شیر) ، ابوالهول و دروازه رویال با نقوش برجسته تزئین شده اند که نشان از استعداد بالا و طعم ساخت و سازهای ظریف سنگی دارد. در جنوبی ترین نقطه شهر ، دیوارها از سطح انباشت زمین که تاج شهر است عبور می کنند. درست در زیر دروازه اسفینکس در نقطه مرکزی اینجا ، یک تونل 71 متری پوتن شکل گرفته است. مرمت هایی که تاکنون با سیستم سرمایه اولیه اصلی ساخته شده و هنوز هم با فشار زمان مواجه هستند ، به موزه ای در فضای باز تبدیل شدند.

هزار و یک ملت
امپراتوری هیتیت بر یک جغرافیای وسیع حاکم بود و بسیاری از افراد با منشاء مختلف را کنترل می کرد. با این تلاش که به عنوان یک ترجیح سیاسی تلقی می شود ، خدایان جوامع مختلف تحت خدایان رسمی گروه بندی می شدند. با این کار ، جوامع مختلفی تحت کنترل هیتی ها ایجاد شده اند تا تحت اقتدار مرکزی در کنار هم زندگی کنند. در کنار عناصر فرهنگی منحصر به فرد ، هیتی های هند و اروپایی بسیاری از جزئیات فرهنگی دیگر را از فرهنگ های مختلفی که با آنها ملاقات کردند پذیرفتند و در عین حال که خود را به عنوان یک ملت از یک هزار الوهیت معرفی می کردند ، خود به خود پذیرفتند. هاتوساس نه تنها پایتخت اداری بلکه مرکز مذهبی کل امپراتوری بود. به عنوان یکی از 31 معبد پیشرو در هیتی ها ، معبد بزرگ (Büyük Mabet) مکانی بود که آنها دو خدای را عبادت می کردند که آنها قوی ترین خدای طوفان هاتی و الهه آفتاب را در شهر آرنا می دانستند. به عنوان چشمگیرترین مرکز الهیات ، حرم هوای آزاد Yazılıkaya به ویژه در جشن های سال نو در ماه های بهار مورد استفاده قرار گرفت. خدایان و خدایان برجسته حکاکی شده ، به صورت سریال ، بر روی سنگها بهتر نشانگر تنوع مذهبی هیتی ها هستند. از آنجا که سرزمین های آناتولی راهروهای شرقی - غربی است که تحت کنترل هیتی ها قرار داشتند ، داستان های اساطیری ایجاد شده توسط سومری ها در بین النهرین برای اولین بار به HITITET Hurrians منتقل شد. سپس هیتی ها آنها را بیشتر بردند و آنها را به تمدن یونان باستان منتقل کردند.

Çorum Hattuşaş

Hattuşaş در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد
در سال 1986 هاتوساس در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در اینجا برخی از دلایل اضافه شدن هاتوساس به فهرست میراث جهانی یونسکو آورده شده است:

Hattusas نشان دهنده موفقیت بی نظیر هنری با خرابه های خود و همچنین با شیرهای دروازه ، گیت رویال و حرم هوای آزاد یزلیکاکا ، {C} {C} {C} Hattusas هژمونی نیرومندی بر تمدن های آناتولی و شمالی سوریه در درجه اول و دوم برقرار کرد. هزاران سال قبل از قرن دوم قبل از میلاد مسیح ، یعنی {C} {C} {C} به عنوان یک سرمایه سیاسی و مذهبی ، نمای کاملی از کاخ ها ، معابد ، مراکز خرید و غیره را نشان داده است ، {C} {C} C {C} {H} تنها شاهد سقوط تمدن هیتی بود گذشته از این ، این پایتخت باستانی برخی از گروه های آثار هنری ساختاری و معماری مانند کاخ پادشاه ، معابد و برخی از پایه های بنای دیگر را کاملاً حفظ کرده است. علاوه بر این ، بایگانی دیسک خط میخی Hattusas که نمادی از اولین زبان ثبت شده هند و اروپایی است که در سال 2001 در ثبت جهانی حافظه یونسکو درگیر شد. بنابراین ، هاتوساس همچنان این امتیاز را داشت که اولین و تا به امروز آخرین دارایی باشد که در هر دو لیست قرار گرفت. یونسکو

چگونه برود؟
Hattusas در منطقه Boğazkale ، استان Corum قرار دارد. در 87 کیلومتری جنوب غربی کورم واقع شده است. با آنکارا 220 کیلومتر و تا فرودگاه Esenboga آنکارا 215 کیلومتر فاصله دارد ، در حالی که مسافت تا فرودگاه مرزیفون 150 کیلومتر است.

http://pintati.com/listing/istiklal-street/istiklal-street/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

موزه برگاما: دروازه ای برای هنر باستان

مجسمه ها در قرن دوم قبل از میلاد در پرگامون به اوج خود رسیدند و تندیس هایی که در آن دوره ایجاد شده اند ، آنها را تا به امروز تحسین می کنند. سبک Pergamon به یکی از مدارس مهم مجسمه سازی تبدیل شده است و نمونه های بسیار خوبی را می توان در موزه برگاما مشاهده کرد. شگفت آور ترین آثار تندیس های خدایان ، الهه ها و امپراطوران است که در کاوش های انجام شده در حومه پرکامون کشف شد. اگرچه برجسته ترین نمایشگاه های این موزه مجسمه ها است ، اما همچنین قطعات هنری دیگری از دوره های مختلف در معرض نمایش دائمی قرار دارد. بخش مردم نگاری برای کسانی که علاقه زیادی به فرهنگ عامه دارند نیز بسیار جالب خواهد بود.

استراحتگاه های تاریخی پادشاهان و ملکه ها
چشمه های حرارتی پرگامون ، شهر را به یکی از مهمترین مراکز درمانی و زیبایی در دوران باستان تبدیل کرده است که بسیاری از آنها به زمان ما رسیده اند. یکی از مهمترین اسپا های حرارتی در Pergamon در پردیس Güzellik Ilıcası ، در 4 کیلومتری Bergama واقع شده است. اعتقاد بر این است که وی توسط پادشاه اویامنس از پرگامون مأمور شد و به کلئوپاترا که از حمام کردن در آنجا لذت می برد خدمات آرایشی ارائه می داد.

برای دوستداران طبیعت
علاوه بر میراث تاریخی و فرهنگی ، برگاما زیبایی طبیعی شگفت انگیزی نیز دارد. گشت و گذار در طول مسیر به فلات کوزاک از طریق جنگل های کاج که دامنه کوه کوزاک بین برگاما و ایوالوک را پر می کند ، مملو از ویرانه ها و مناظر روستایی است ، همچنین امکان سفرهای سافاری را فراهم می کند.

چگونه برود؟
برگاما در حدود صد کیلومتری ازمیر ، بزرگترین شهر ترکیه در سواحل اژه واقع شده است. فرودگاه بین المللی عدنان مندرس ارتباطات را با همه فرودگاه های مهم اروپا برنامه ریزی و اجاره داده است. همچنین تعدادی از شهرهای سراسر ترکیه از طریق هوایی ، ریلی و جاده ای به ازمیر متصل می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

برگاما مرکز فرهنگ و هنر

شهری که به آفرودیته ، الهه عشق و زیبایی اختصاص داده شده ، سال گذشته پذیرای بیش از 200000 بازدید کننده بوده است و نشانه ها نشان می دهد که رشد قریب الوقوع است.
پرگامون در سال 2014 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و یکی از شهرکهای نادری بود که در طی سنین بسیاری از تهاجم ها و ویرانی ها جان سالم به در برد ، اما دوباره به دلیل شایستگی موقعیت استراتژیک خود مجدداً مورد استفاده مجدد قرار گرفت. همانطور که یافته های کاوش ها تأیید می کند ، تاریخ پیش از تاریخ Pergamon به هزاره ها باز می گردد. این شهر از سلطه فارسی و فتح اسکندر بزرگ فرار کرد. درخشان ترین مرحله از تاریخ آن تقریباً صد و پنجاه سال به طول انجامید که پایتخت پادشاهی پرگامون در سده های سوم و دوم پیش از میلاد بود. در این زمان یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان در اینجا ساخته شد و شهر به مرکز درمانی تبدیل شد. هنرها نیز شکوفا شدند و شهر به ویژه مجسمه های باشکوه خود به ویژه شهرت یافت. در دوره روم ، پرگامون اهمیت خود را حفظ کرد و به "مشهورترین و بزرگترین شهر آسیای صغیر" تبدیل شد ، آنگونه که در قرن اول میلادی توسط فیلسوف و نویسنده پلینای بزرگ شرح داده شده است. بازدید از برگاما فرصتی را برای شما فراهم می کند تا از طریق بسیاری از تجربیات منحصر به فرد ، مراحل شهر قدیمی پرکامون را پیگیری کنید.

شهر آغازین
Pergama هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر بازدید می کند و ویرانه های شهر باستانی Pergamon ، که شاهد بسیاری از اولین در تاریخ خود بوده است. یکی از مهمترین اینها اولین استفاده از برده داری بود. اختراع متن یک دستاورد بزرگ تاریخ بشر بود و ایجاد برده داری بسیار مهم بود زیرا رسانه ای را ایجاد می کرد و امکان ضبط سریع و پایدار متن ها را فراهم می کرد. توسعه برده پرگامون امکان ایجاد کتابخانه ای خطی را فراهم آورد که با کتابخانه مشهور جهان اسکندریه رقیب شود و راه را برای توسعه این شهر به عنوان یک مرکز مهم هنر و دانش در قرن دوم قبل از میلاد هموار کرد. پرگامون یکی از هفت کلیسای اول مسیحیت اولیه را داشت و نام آن در کتاب مقدس ذکر شده است. اولین تئاتر با تئاتر چوبی. اتحادیه اول؛ قانون اول بازار؛ سازماندهی اولین ساختمانهای عمومی؛ اولین اعتصاب و توافق جمعی از نخستین کسانی بود که در تاریخ پرکامون اتفاق افتاد.

موزه هوای آزاد
بناهای اصلی پرگامون باستان که شامل کلیه سازه های مذهبی ، اجتماعی و تجاری است ، در آکروپولیس قرار دارد و برجسته ترین آنها ویرانه های کتابخانه پرگامون است که یکی از بزرگترین بناهای تاریخی در آن دوران بود و میزبان مجموعه ای از 200000 نسخه خطی بود. ده هزار سالن تئاتر که تماشاگران از یک منظره شگفت انگیز از دره پرگامون لذت می بردند. پناهگاه آتنا و معبد دیونیسوس؛ پناهگاه تراجان؛ سالن بدنسازی Pergamon ، که یکی از مهمترین مؤسسات یادگیری هلنیستی بود. و کاخ های سلطنتی در Pergamon. پایه محراب بزرگ پرگامون یا محراب زئوس را می توان در آکروپولیس دید. اما ساختار محراب محراب در اواخر دوره عثمانی کاملاً متلاشی شد و به آلمان منتقل شد و اکنون در برلین در معرض نمایش است - محراب و گوشه گوشه ها بهترین نمونه های هنر و معماری هلنیستی را در دوره هلنیستی نشان می دهد. آسکلپیوس که یکی از مهمترین مراکز درمانی در دوران باستان بود ، از بیمارانی که با صدای آب ، حمام های لجن و شفابخشی آب چشمه تحت درمان بودند ، محروم می شد. پرگامون همچنین خانه پزشک گالن ، پدر داروسازی بود ، که باعث شد این شهر در تاریخ پزشکی و داروسازی بی نظیر باشد. معبد Serapis ، اختصاص به خدایان مصری ، یکی از سازه های اصلی دوران روم بوده و به دلیل رنگ آجری مورد استفاده ، به ریحان قرمز معروف بوده است. در دوره بیزانس این سازه فوق العاده بزرگ به کلیسا تبدیل شد و این یکی از هفت کلیسای اول ذکر شده در کتاب مقدس است.

ازمیر / شهر قدیمی پرگامون

پس از دوران روم و بیزانس ، Pergamon در معرض تسلط ترکیه قرار گرفت. امروز برگاما نمونه هایی از معماری سلجوقی و عثمانی مانند مساجد ، حمام ها و پل ها را در خود جای داده است. از جمله آنها می توان به اولو کامی (مسجد بزرگ) ، سلجوکلو میناریسی (مناره سلجوک) ، عدیروان کامی (مسجد چشمه وضو) ، شوکور هان (سینک کاروانسرا) و تاش هان (سنگ کرافانسرا) اشاره کرد. همچنین نمونه هایی از معماری عمرانی قرن 18 و 19 در کاله محللی (منطقه قلعه) واقع در دامنه های پایین تپه که در آن زمان Pergamon ساخته شده است.http://pintati.com/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

ازمیر یک جاذبه بی نظیر

مکانهای دیدنی
هنگام ورود به ازمیر ، مناظر زیادی وجود دارد که می توانید مانند کلیسای سنت پولیپارپ ، که یکی از هفت کلیسای ذکر شده در کتاب مقدس است ، مشاهده کنید. موزه باستان شناسی ، در نزدیکی میدان کوناک ، مجموعه ای چشمگیر از بناها شامل مجسمه های پوزیدون و دیمتر را که در دوران باستان در آگورا ایستاده بودند ، در خود جای داده است. در کنار موزه باستان شناسی موزه مردم نگاری قرار دارد که مجموعه ای چشمگیر از فرش های برگاما و گوردس ، لباس های سنتی و زیبایی عروس را به نمایش می گذارد. در کادیفکاله (Mt Pagos) خرابه های چشمگیر قلعه و دیوارهای آن که توسط لیسیماخوس در زمان سلطنت اسکندر بزرگ ساخته شده است ، ایستاده است. آنها هنوز هم کنترل ازمیر امروز را کنترل می کنند. این قلعه منظره ای عالی دارد که در آن می توانید از منظره ای شگفت انگیز از خلیج ازمیر لذت ببرید. آگورا ، یا بازار ، در منطقه نامزقا در زمان سلطنت اسکندر بزرگ ساخته شد. با این حال ، آنچه امروز باقی مانده است ناشی از بازسازی در زیر مارکوس اوریلوس پس از زلزله ویرانگر در سال 178 میلادی است. مسجد هصار در قرن شانزدهم ساخته شده است ، که در قرن نوزدهم مرمت شد ، این بزرگترین و قدیمی ترین مسجد ازمیر است. در روستای بیرگی ، کاخ Çakır Ağa نمونه خوبی از معماری سنتی ترکیه است.

طبیعت و تاریخ در رندر طراحی شهر بهم پیوسته اند.

اینسیرینس ، روستایی آرام که در فضای سبز قرار دارد ، مانند سایر شهرکهای اطرافش دارای سابقه طولانی است. می توانید از سلیقه های محلی لذت ببرید و از خانه های قدمت دوره عثمانی که در خیابان های باریک و سنگ فرش های سنگی امتداد دارند بازدید کنید. به عنوان شهرک اصلی اژه با بسیاری از خصوصیات منحصر به فرد دیگر ، روستای اینسیرینس ارزش بازدید دارد.

افسس: یادبود همه زمانها
شهر باستانی افسس مهمترین شهر باستانی ترکیه و یکی از بهترین شهرهای حفظ و مرمت شده است. هنوز هم می توان ساعت ها در خیابان های خود قدم زد و از معابد ، تئاترها ، کتابخانه ها ، خانه ها و مجسمه ها عبور کرد. این ساختمان شامل ساختمانهای عمومی بزرگی مانند کتابخانه باشکوه سلسوس ، تئاتر ، معبد هادریان و معبد مجلل Artemis است که یکی از هفت عجایب جهان باستان به حساب می آید. ویرانه ها همچنین شامل توالت های عمومی و حتی فاحشه خانه ها هستند که بیشتر مربوط به قرن چهارم قبل از میلاد است.

ازمیر / کتابخانه افسس / سلسوس

افسس برای گردشگری مذهبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا خانه ای باکره را در خود جای داده است. اعتقاد بر این است که باکره مریم توسط سنت جان به این خانه سنگی منتقل شده است ، جایی که تا زمان مرگ در سن 101 سالگی در آن زندگی کرده است. کلیسای باکره مریم ، در نزدیکی بندر اصلی افسس ، محل سومین شورای جهانگردی در سال 431 است. در قرن ششم ساخته شده است و مسجد عیسی بی ، که نمونه ای از معماری سلجوقی است. افسس فقط یک سایت توریستی نیست. این هتل با استفاده از سالن آمفی تئاتر بزرگ ، کتابخانه سلسوس و خانه مریم باکره در جشنواره بین المللی ازمیر قرار دارد.

افسسیان
به عنوان یکی از مهمترین مراکز باستانی که در سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است ، افسس تقریباً 9000 سال در دوره های هلنی ، رومی ، بیزانس ، امارات و عثمانی ساکن بوده است. این شهر ساحلی مهم و مرکز فرهنگ و تجارت بود. کل این سایت شامل تپه Chukurisi ، تپه Ayasoluk (قلعه سلجوک ، کلیسای سنت جان ، کلیسای حمام عیسی بی ، مسجد عیسی بیگ ، معبد آرتمیس) ، خانه مریم باکره و البته شهر باستانی افسس است.

خود را در چوش تقویت کنید
منطقه Cesme به ویژه با ساکنان نزدیک ازمیر از اقامتگاه‌های تفریحی ویژه تابستانی است و دارای مکانهای تاریخی مانند قلعه قرن شانزدهم و کاروان باستانی است. سواحل ماسه ای سفید در امتداد جاده ای روبرو ، خانه های بسیار زیبا ، بسیاری از هتل های بزرگ و تعدادی رستوران با غذاهای دریایی عالی و غذاهای ترکی تنبل ، تنبل است. بیشتر هتل ها در سواحل خارج از مرکز شهر واقع شده اند و شبه جزیره از شرایط گشت و گذار بسیار خوبی برخوردار است ، زیرا ساحل Alacati یکی از بهترین مکان ها است.

در چمزه می توان به همراه تعطیلات ساحلی ، یک درمان کامل آبگرم را در اختیار شما قرار داد ، زیرا این منطقه طیف گسترده ای از اقامتگاه های هتل را با برخی هتل هایی که آبگرم های خاص خود را دارند ارائه می دهد و باعث می شود تا از آب معدنی طبیعی منطقه استفاده کنند. الیکا با ساحل شنی سفید به همین نام ، معروف ترین این چشمه های آب گرم است که حاوی مقادیر زیادی کلرید سدیم ، سولفات منیزیم و بی کربنات کلسیم است. Ilıca Hot Springs همچنین ماساژ زیر آب و درمان الکتریکی و همچنین حمام های معدنی گرم و دوش را در اختیار شما قرار می دهد.http://pintati.com/

ازمیر / چوش

ساحل فیروزه ای Alaçatı گشت و گذار را با آبهای آبی روشن خود در آغوش می گیرد.

شهر Alaçatı در جنوب و سرزمین الیکا و ساحل واقع شده است. آسیاب های بادی در بالای تپه های بالاتر از آلاکاتی ، یک شهر معمولی دلپذیر در دریای اژه پخش می شوند ، و برخی از آنها به کافه ها تبدیل شده اند. یک ساحل خوب در 2 کیلومتری جنوب و خلیج های بسیار زیبا در ساحل جنوب شرقی شهر وجود دارد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

ازمیر مروارید اژه

ازمیر زیبا ، با لمس های طراوت آور زندگی انسان ، شما را به دنیایی از مدرنیته و سنت های نفس گیر جذب می کند.
ازمیر شهر باستانی اسمیرنا یا "کشور مادر مقدس" است که حتی قبل از ورود هیتی ها نیز وجود داشته و توسط یونی ها ، پارس ها ، رومی ها و عثمانی ها اداره می شده است. شهر اصلی در هزاره سوم قبل از میلاد (در حال حاضر Bayraklı) تأسیس شده است و دارای پیشرفت ترین فرهنگ ، همراه با تروی ، در غرب آناتولی است. کاوش های بیکرلی معبد اختصاص داده شده به آتن و دیوار شهر ایونی را نشان داده است که بین قرن هفتم و پنجم قبل از میلاد مسیح در آنجا شکوفا شده است. ظروف سفالی از هزاره سوم قبل از میلاد نازل شد. تا سال 1500 قبل از میلاد ، تحت تأثیر امپراتوری هیتیت مرکزی آناتولی قرار گرفت.

ازمیر بازدید کنندگان را در فضایی از تاریخ و مدرنیته مجذوب خود می کند.

در هزاره اول قبل از میلاد ، ازمیر که در آن زمان به اسمیرنا معروف بود ، به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای اتحادیه یونی طبقه بندی شد و اعتقاد بر این است که هومر در این دوره در اینجا زندگی می کرد. فتح بانوی شهر در حدود 600 سال قبل از میلاد به این دوره پایان داد. ازمیر در قرن ششم پیش از میلاد مسیحی چیزی بیش از یک دهکده در سراسر حکومت لیدیان و فارسی باقی مانده است. در قرن چهارم قبل از میلاد ، در زمان سلطنت اسکندر کبیر ، یک شهر جدید در دامنه کوه کادیفکاله ساخته شد. دوره روم در ازمیر ، که از قرن اول قبل از میلاد آغاز شد ، دوره دوم عالی آن بود. حکومت بیزانس در قرن چهارم دنبال شد و تا زمان فتح سلجوقی قرن یازدهم ادامه یافت. در سال 1415 ، تحت حاکمیت سلطان محمود چلبی ، ازمیر بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

به روز مدرن ازمیر خوش آمدید!
امروز ازمیر یکی از شهرهای تفریحی ترکیه است: خیابان های آن با نخلستان ها ، کناره های زیبا و خانه های زیبا سایه خورده است. ازمیر به عنوان مقصد نهایی برای "جاده پادشاه" ، که به ایران می رسد ، همچنان به عنوان کانونی برای گردشگری و اوقات فراغت قرار دارد. خط ساحلی این شهر به دلیل داشتن رستوران های ماهی در کنار ساحل و همچنین میله ها ، دیسکوها و کلوپ های شبانه شناخته شده است در حالی که مناطق دور افتاده آن سرشار از آثار و یادبودهایی است که داستان تمدن های بی شماری باستانی را روایت می کند. همچنین ، از زمان های بسیار قدیم بسیار چشمگیر است ، چشمه های بالچووا فقط در 10 کیلومتری غرب ازمیر یافت می شود. ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

ترکیه دارای 32 هزار و 411 کتابخانه میباشد

سازمان آمار ترکیه "آمار کتابخانه ها" در سال 2019 را اعلام کرد.

ترکیه دارای 32 هزار و 411 کتابخانه میباشد

در ترکیه 32 هزار و 411 کتابخانه مشغول به فعالیت میباشند.

سازمان آمار ترکیه "آمار کتابخانه ها" در سال 2019 را اعلام کرد.

بر این اساس، طی  سال گذشته در کل کشور یک کتابخانه ملی، 1182 کتابخانه مردمی، 610 دانشگاه، 30 هزار و 618 کتابخانه سازمان آموزشی یعنی جمعا 32 هزار و 411 کتابخانه آغاز به فعالیت نمود.

کتابخانه های ملی دارای 137 هزار و 14، کتابخانه های مردمی دارای 3 میلیون و 955 هزار و 908 و کتابخانه های دانشگاهی دارای 3 میلیون و 568 هزار و 73 عضو دارند.

سال گذشته تعداد کتابها در کتابخانه های ملی، 1 میلیون و 443 هزار و 751 تن بود.

تعداد دیگر مطالب موجود در این کتابخانه ها نیز 185 هزار و 527 بوده است.

تعداد افرادی که از کتابخانه های ملی استفاده میکنند، سال گذشته در مقایسه با یک سال قبل، با 12.2 درصد افزایش، به 711 هزار و 523 رسید. ادامه مطلب

خبرگزاری آنادولو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

آنتالیا رکورددار بیشترین ساحل "پرچم آبی" در جهان

"پرچم آبی نشانگر کیفیت و زیبایی هر ساحل و پلاژی است"

آنتالیا رکورددار بیشترین ساحل "پرچم آبی" در جهان

شمار سواحل (پلاژ) با علامت «پرچم آبی» استان آنتالیای ترکیه به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری جهان، امسال به 206 ساحل افزایش یافته و این استان از این لحاظ دارای رتبه نخست جهانی است.

بر اساس اعلام هیات بین المللی پرچم آبی، آنتالیا با 206 ساحل دارای پرچم آبی مانند سال های گذشته رکورددار شمار اینگونه سواحل در جهان است.

لقمان آتاسوی، مسئول بنیاد آموزش حفاظت از محیط زیست ترکیه در استان آنتالیا با بیان اینکه نشان پرچم آبی نشانگر کیفیت و زیبایی هر ساحل و پلاژی است، در این باره گفت: اینکه کسی بگوید ساحل و پلاژ من تمیز است خیلی مهم نیست. بلکه باید آن را تحت استانداردها و مجوزهای خاصی به ثبت برساند. پروژه پرچم آبی طی 33 سال گذشته این مهم را به خوبی عملی کرده است.http://pintati.com/%d8%b1%d8%a7%d9%87%d9%86%d9%85%d8%a7%db%8c-%d8%b3%d9%81%d8%b1-%d8%a8%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%d8%a8%d9%88%d9%84/

آتاسوی همچنین با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پرچم آبی کیفیت آب دریا هر 15 روز یکبار آزمایش می‌شود، افزود: مواردی چون بازیافت، حیوانات اهلی و خانگی، حضور نجات غریق و مناسب بودن ساحل برای معلولین نیز از دیگر استانداردهایی است که درباره سواحل دارای پرچم آبی اعمال می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که اینگونه تدابیر امسال در سواحل آنتالیا به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر و جدی‌تر از سال‌های گذشته اعمال می‌شوند.

منبع: خبرگزاری آنادولو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

آغاز فصل تخم‌گزاری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل مرسین ترکیه

امسال نیز طبق روال سال‌های گذشته لاک‌پشت‌های دریایی برای تخم گذاری به سواحل مرسین آمده‌اند.

آغاز فصل تخم‌گزاری لاک‌پشت‌های دریایی در سواحل مرسین ترکیه

تعداد لانه‌های لاک‌پشت‌های دریایی با نام علمی (Caretta Caretta) در سواحل مرسین که یکی از مراکز اصلی لانه گذاری لاک‌پشت دریایی کارتا کارتا نیز به شمار می‌رود، در حال افزایش است. با گرم شدن هوا روند تخم گذاری لاک پشت‌های مادر در شن زارهای مرسین آغاز شده‌ است.

لاک‌پشت‌های دریایی کارتا کارتا که در سال یک بار برای تخم گذاری از دریا به سواحل می‌آیند، این روزها برای ساخت لانه‌های خود شروع به آمدن به سواحل انستیتوی علوم دریایی اردملی وابسته به دانشگاه فنی خاورمیانه کرده‌اند.

مسئولین انستیتوی مذکور در پی شناسایی محل لانه‌ها برای هشدار و جلب توجه شهروندان نسبت به وجود لانه‌های لاک‌پشت‌های دریایی کارتا کارتا در سواحل علائم هشداردهنده نصب کردند.

احمد قیدیش، عضو هیئت علمی انستیتوی علوم دریایی اردملی وابسته به دانشگاه فنی خاورمیانه به خبرگزاری آناتولی در این زمینه گفت:

«وجود لاک‌پشت‌های دریایی کارتا کارتا برای مرسین و ترکیه بسیار حائز اهمیت است. چون وجود لاک‌پشت‌های دریایی نشانگر وضعیت خوب بودن تنوع زیستی در آن منطقه است.

لاک‌پشت‌های دریایی کارتا کارتا و لاک‌پشت‌های سبز دریایی در سواحل ترکیه بسیار تخمگذاری می‌کنند. در کشورهای ساحلی دریای مدیترانه اندک کشوری از این مزیت برخوردار هستند. کشور ما و استان مرسین از این لحاظ در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.» ادامه مطلب

منبع: خبرگزاری آنادولو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

ترس از فرا رسیدن بحران اقتصادی در ترکیه

سنگین شدن بار بدهی و وام خارجی٬ بروز برخی مشکلات جدی در مدیریت اقتصادی و سیاست پولی – بانکی و معضلات ناشی از کرونا٬ اقتصاد ترکیه را در برابر خطرات بزرگی قرار داده است.

گزارش|ترس از فرا رسیدن بحران اقتصادی در ترکیه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ در شرایطی که مقامات سیاسی و بهداشتی ترکیه در اوج خوشی و مسرت٬ از کاهش آمار مبتلایان به کرونا به رقم طلایی کمتر از یک هزار نفر در روز خبر دادند٬ به طور ناگهانی٬ باز هم شمار مبتلایان بالا رفت و حالا هر دو طیف روزنامه‌ها و رسانه‌های موافق و مخالف دولت اردوغان٬ در این موضوع متفق‌القول هستند که مردم ترکیه٬ از رعایت تدابیر بهداشتی و فاصله اجتماعی غفلت کرده و ماسک و مراعات بهداشتی را کنار نهاده‌اند.

البته چنین غفلت بزرگی٬ فقط یک معضل بهداشتی و اجتماعی نیست و تبعات دیگری هم برای دولت و مردم ترکیه دارد. به عبارتی روشن٬ این مساله٬ باعث می‌شود روند بازگشت به دوران عادی فعالیت‌های اقتصادی در هر دو بخش دولتی و خصوصی٬ کندتر و طولانی‌تر شود و در نتیجه٬ اقتصاد ترکیه٬ خسارات و لطمات بیشتری ببیند.

آن هم در شرایطی که تامین منابع ارزی برای دولت اردوغان دشوار شده و بدهی و وام خارجی از هر زمانی بیشتر است. حالا اغلب تحلیل‌گران اقتصادی ترکیه معتقدند که سنگین شدن بار بدهی و وام خارجی٬ بروز برخی مشکلات جدی در مدیریت اقتصادی و سیاست پولی – بانکی و معضلات ناشی از کرونا٬ اقتصاد ترکیه را در برابر خطرات بزرگی قرار داده است.

از خطای مدیریتی تا بدهی‌های بزرگ

پروفسور امید اوزداغ از تحلیل‌گران سیاسی و اقتصادی ترکیه به بررسی اصلی‌ترین معضلات اقتصادی ترکیه پرداخته و چنین نوشته است:«باید ارتباط دقیق و روشنی ببینیم٬ بین مشکلات سیاسی و اجرایی و معضلات اقتصادی کشور. از سال 1923 میلادی٬ یعنی از تاریخ تاسیس جمهوری ترکیه تاکنون٬ سابقه نداشته که به طور همزمان چند معضل بزرگ را تجربه کنیم. ما الان 4 معضل مهم داریم: اول این که در نظام ریاستی٬ شاهد ایجاد رژیم تک‌نفره آکپارتی هستیم و این به خودی خود٬ معضل است. دوم این که دوقطبی جدی داریم و وحدت ملی ما به چالش کشیده شده است. معضل سوم این  است که ما پذیرای 5 میلیون و 200 هزار آواره سوری هستیم و چهارمین معضل ما نیز٬ این است که از اوایل 2019 میلادی تاکنون٬ قدم در مسیر بحران اقتصادی گذاشته‌ایم.»

اوزداغ در ادامه به این اشاره کرده که در چند سال گذشته٬ دلار آمریکا در بازار ترکیه از 3.5 لیره به 7 لیره رسیده و با رسیدن تورم به ارقام بالای 20 درصد٬ توان خرید مردم ترکیه پایین آمده و اصلی‌ترین دلیل کسری بودجه در چند سال گذشته٬ مدیریت غلط٬ تجمل‌پرستی٬ اسراف و ریخت و پاش وزارت‌خانه‌ها در پروژه‌های بزرگ بوده و حالا بخش خصوصی و همچنین دولت ترکیه٬ جمعاً در برابر یک بار بدهی سنگین 457 میلیارد دلاری قرار گرفته‌اند.

32 میلیون نفر بدهکار بانکی

مشکل اقتصاد ترکیه در بخش وام و بدهی٬ صرفاً محدود به بدهی خارجی نیست. مهمت فراچا از تحلیل‌گران این کشور٬ در گزارش مفصلی در مورد وضعیت اقتصادی کنونی مردم ترکیه٬ به این مساله اشاره کرده که در حال حاضر٬ بخش قابل توجهی از جمعیت٬ درامدهای آتی خود را اصطلاحاً «پیش‌خور» کرده و با کارت‌های اعتباری٬ خود را بدهکار کرده‌اند.

او آمار بدهکاران را 32 میلیون نفر ذکر کرده که با توجه به این که کل جمعیت ترکیه 83 میلیون نفر است٬ این تعداد بدهکار بانکی٬ رقم قابل توجهی است. یعنی به عبارتی دیگر٬ حالا از کل 83 میلیون نفر شهروند ترکیه٬ 32 میلیون نفر به بانک‌ها بدهکار هستند و رقم کل بدهی آنها بالغ بر 386 میلیارد لیره است.

وظیفه خطیر اتاق‌های بازرگانی و صنایع

اسفندر کورکماز از تحلیل‌گران اقتصادی ترکیه٬ با اشاره به کاهش 32 درصدی تولید در بخش صنایع٬ به بررسی این موضوع پرداخته که در الگوی اقتصادی کشورهایی همچون چین و کره جنوبی٬ بها دادن به تولید و تلاش برای استخدام نیروهای ماهر و استفاده از منابع انسانی٬ یک هدف و استراتژی مهم است که بر همه حوزه‌های رفاهی و اجتماعی اثر می‌گذارد.

این تحلیل‌گر ترک٬ به اهمیت این موضوع اشاره کرده که اگر اتاق‌های بازرگانی٬ اتاق‌های صنایع و کارآفرینی و اتحادیه‌های مختلف فعالان اقتصادی و متولیان بخش صادرات و واردات٬ رفتارهای سیاسی و حزبی را بر تصمیمات واقع‌بینانه اقتصادی ترجیح دهند و وارد قطب‌بندی‌های سیاسی جاری شوند٬ صنایع و اقتصاد ترکیه٬ آسیب‌ بیشتری خواهد دید.

تزریق 12 سیاست‌مدار به بدنه مدیریتی 3 بانک

رمزی اوزدمیر از تحلیل‌گران اقتصادی ترکیه٬ عدم توجه به لیاقت و کفایت در معرفی اعضای هیات مدیره بانک‌ها را به عنوان یک معضل جدی در سیاست‌های پولی و مالی دولت اردوغان قلمداد کرده و معتقد است که سپردن بانک‌های بزرگ دولتی به دست مدیران سیاسی بی‌کفایت و فاقد دانش اقتصادی و مالی٬ یک اقدام خطرناک است و تبعات سوء بسیاری به دنبال خواهد آورد.

در روزهای اخیر٬ با حکم مستقیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ چند تن از چهره‌های سیاسی شناخته شده حزب عدالت و توسعه به عنوان عضو هیات مدیره به بدنه مدیریتی بزرگترین بانک‌های دولتی کشور٬ تزریق شدند.

معرفی این افراد به عنوان عضو هیات مدیره٬ در حالی صورت گرفته که هیچکدام از آنها تجربه کار اقتصادی٬ مالی و حسابرسی نداشته‌اند. به عنوان مثال٬ پست ریاست هیات مدیره بانک وقف٬ به عبدالقادر آکسو داده شده که پیش‌تر وزیر کشور و از چهره‌های امنیتی مهم ترکیه و حزب عدالت و توسعه است و علاوه بر او٬ چهار چهره برجسته سیاسی آکپارتی به نام‌های صادق یاقوت٬ دیلک یوکسل٬ عدنان ارتم و جمیل راغب ارتم در هیات مدیره جای گرفته‌اند که هیچکدام از آنها تجربه مالی و اقتصادی ندارند.

هیات مدیره بانک مهم خلق بانک نیز پذیرای چهار چهره سیاسی آکپارتی به نام‌های مولود اویسال٬ ملتم تایلان آیدن٬ مقصود سریم و حکمت قاراداغ شده و بانک زارعت نیز به سه عضو برجسته دیگر آکپارتی سپرده شده که از میان آنها فقط فاروق چلیک٬ تجربه وزارت کشاورزی داشته و دو تن دیگر به نامهای محمود کاچار و مهمت نهاد عمر اوغلو٬ کار مالی و بانکی نکرده‌اند.

به این ترتیب 12 سیاست‌مدار حزب عدالت و توسعه که همگی از معتمدین نزدیک به اردوغان هستند٬ به عنوان عضو هیات مدیره به 3 بانک دولتی بزرگ فرستاده شده‌اند و حقوق ماهیانه آنها بین 13 هزار تا 25 هزار لیره متغیر است. ادامه مطلب

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan