عاشق استانبول

با من استانبول رو بگردید

۴۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۹ ثبت شده است

نرخ رشد کشاورزی ترکیه

آل‌بایراک:هدفمان جایگیری در میان کشورهای پیشرو اروپاست

ترکیه با نرخ رشد خود در بخش کشاورزی، در رده دوم اروپا جای گرفت

آل‌بایراک:هدفمان جایگیری در میان کشورهای پیشرو اروپاست

 

برات آل‌بایراک وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه، اعلام  کرد، ترکیه با میزان رشدی که در بخش کشاورزی داشته، در رده دوم اروپا جای گرفته است.

آل‌بایراک‌ طی پیامی تویتتری، گرافیکی با تیتر "میانگین سرعت رشد کشورهای اروپایی در بخش کشاورزی" منتشر کرد.

وی در این پیام ضمن اعلام اینکه ترکیه در بخش کشاورزی در رده دوم اروپا جای گرفته است، نوشت: "با میزان رشدی که در بخش کشاورزی داشتیم و با پیشی گرفتن از بسیاری کشورهای اروپایی، در رده دوم جای گرفته‌ایم. هدفمان جایگیری در میان کشورهای پیشرو اروپایی است. به همه تولیدکنندگان که برای دستیابی به این موفقیت تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم".

مترو استانبول چند خط دارد؟

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

باکلاوا آلایی مراسمی در دوره امپراتوری عثمانی

مراسم "باکلاوا آلایی" در دوره امپراتوری عثمانی

آیا میدانید که(39) در امپراتوری عثمانی مراسمی با نام "باکلاوا آلایی" وجود داشته است؟

مراسم "باکلاوا آلایی" در دوره امپراتوری عثمانی

شیرینی باقلوا که امروزه با لذت بسیار صرف می‌شود، شکل ظریف و با احتشامش را در کاخهای عثمانی به خود گرفته‌است.

قدیمی‌ترین اطلاعاتی در مورد باقلوا در دفتر آشپزی کاخ توپ‌کاپی متعلق به دوره سلطان فاتح ثبت شده‌است.

اولیا چلبی که در اواسط قرن هفدهم در عمارت امیر بیتلیس، در فاصله بسیار دور از استانبول میهمان بوده است نیز می‌نویسد که در این عمارت باقلوا خورده است.

بر اساس این نوشته‌ها میتوان فهمید که مردم در همه نواحی امپراتوری عثمانی با باقلوا آشنا بودند ولی این شیرینی بیشتر در کاخها، قصرها، جشنها و برنامه‌ها تهیه می‌شده‌است.

ماهرترین استادان تهیه باقلوا نیز در قصرها مشغول به کار بودند.

بر خلاف عمارات که صرف باقلوا در این اماکن نشانه ظرافت و ثروت به شمار می رفت، اهمیت باقلوا در کاخها  به دلیل استفاده از این شیرینی در مراسم دولتی بود.

در اوایل قرن هجدهم، سنت "باکلاوا آلایی" وجود داشت، در اواسط ماه رمضان پادشاه به نشانه توجه و التفات به سربازان، به مرکز یئنی چری‌ها باقلوا می‌فرستاد. مردم استانبول نیز برای تماشای باکلاوا آلایی، به خیابانها آمده و به پادشاه و سربازان ابراز علاقه می‌کردند. این سنت که باقلوا را تبدیل به نمادی از سلطنت عثمانی کرد، با لغو مرکز یئنی چریها، پایان یافت.

فرودگاه استانبول کجاست؟

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

فصل جدید با مجموعه‌های تلویزیونی تاثیرگذار با ابراهیم ارن

ابراهیم ارن: در فصل جدید با مجموعه‌های تلویزیونی تاثیرگذار همراه مخاطبینمان خواهیم بود

مدیر کل سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه، تی‌آرتی به ارزیابی برنامه‌های فصل جدید سازمان پرداخته و اطلاعاتی در اختیار بینندگان قرار داد

ابراهیم ارن: در فصل جدید با مجموعه‌های تلویزیونی تاثیرگذار همراه مخاطبینمان خواهیم بود

ابراهیم ارن مدیر کل سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه تی‌آرتی اعلام کرد، در این فصل با برنامه‌های پربیننده و در عین حال تاثیرگذار میهمان خانه‌های مخاطبین تی‌آرتی خواهیم بود. 

ارن در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی به ارزیابی فصل جدید برنامه‌های تی‌آرتی پرداخته و اطلاعاتی در اختیار بینندگان قرار داد. 

ارن با بیان اینکه ضمن تولید محتوا برای مخاطبان و شنوندگان در طول پاندمی کرونا، برای دوره پخش جدید نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند، افزود، تی‌آرتی برای دوره جدید با برنامه‌های پربیننده و در عین حال تاثیرگذار میهمان خانه‌های مخاطبین تی‌آرتی خواهیم بود. 

ارن گفت: در دوره جدید نیز باز با سریال‌های تاریخی که بینندگان در انتظار آن هستند می‌آییم... سریال‌های تاریخی تی‌آرتی مخاطبین بسیاری دارد. هم در ترکیه و هم در جهان انتظارات زیادی در این زمینه وجود دارد. در این فصل نیز با این سریال‌ها برمی‌گردیم. مجموعه‌های تلویزیونی داریم که بازیگران، اساتید و کارگردانان محترم ما مدتهاست روی آنها کار می‌کنند. یکی از این سریال‌ها "رستاخیز؛ سلجوقی بزرگ" است. در این مجموعه علاوه بر جلب مخاطب مورد نظر که با سریال "ارطغرل" به آن رسیده‌ایم، همچنین اثری ارائه می شود که در آن به وقایع در دربار امپراتوری سلجوقی و تمدنی که ایجاد کرده است خواهیم پرداخت. 

مدیر کل تی‌آرتی با بیان اینکه در ماه ژانویه نیز مجموعه تلویزیونی "بارباروس" آغاز خواهد شد، افزود: حکایت دریانوردی ما موضوع جدیدی نیست. این داستان به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.  بارباروس خیرالدین پاشا و اروچ رئیس از مهمترین قهرمانان این داستان هستند. هر دو شخصیت قهرمان دوره‌ای هستند که مدیترانه به یک دریاچه‌ ترک تبدیل شده بود. با بارباروس تا جدودی نیز مشابه وقایع امروز و موضوع میهن آبی، قهرمانان آن دوران خود را تماشا خواهیم کرد.

معرفی برترین رستوران های استانبول با پین تاتی

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

جعبه سیاه سیاره: جنوبگان

پخش مستند "جعبه سیاه سیاره: جنوبگان" از کانال تی‌آرتی

وزیر صنایع و تکنولوژی ترکیه در تویتتر نوشت: "این برنامه زیبا که روند فعالیت دانشمندان ترک در قاره سفید را به تصویر می‌کشد، از دست ندهید"

 

پخش مستند "جعبه سیاه سیاره: جنوبگان" از کانال تی‌آرتی

 

پخش مستند "جعبه سیاه سیاره: جنوبگان" از کانال تی‌آرتی

مصطفی وارانکوزیر صنایع و تکنولوژی ترکیه اعلام داشت که مستند "جعبه سیاه سیاره: جنوبگان" برای اولین بار از سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه اکران خواهد شد.

وارانک در تویتتر نوشت: "این برنامه زیبا که روند فعالیت دانشمندان ترک در قاره سفید است را از دست ندهید" و اعلام داشت که مستند مذکور روز 24 سپتامبر ساعت 22 به وقت ترکیه از کانال تی‌آرتی مستند و 27 سپتامبر ساعت 17.45 از کانال تی‌آرتی 1 پخش خواهد شد.

طی چهارمین سفر دانشمندان ترک به جنوبگان که از سوی انستیتوی تحقیقات قطبی مرکز تحقیقات مارمارای توبیتاک با هماهنگی وزارت صنایع و تکنولوژی تحت حمایت نهاد ریاست جمهوری انجام گردید، یک تیم مستندساز آنها را همراهی کردند.

مستند مذکور فیلمی 57 دقیقه‌ای است که از تصاویر خام 35 ساعته تهیه شده‌است.

تور گشت شهری استانبول

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

محموله جدید پزشکی ترکیه به عراق ارسال شد

ارسال مجدد محموله پزشکی از ترکیه به عراق

در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا محموله کمک‌های پزشکی ترکیه به بیمارستان‌های بغداد، کرکوک، موصل و صلاح‌الدین عراق ارسال شد

ارسال مجدد محموله پزشکی از ترکیه به عراق

بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه (İHH) با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا (کووید-19) محموله کمک‌های پزشکی به بیمارستان‌های بغداد، کرکوک، موصل و صلاح‌الدین عراق اعطا شد.

براساس این گزارش، محموله مذکور شامل 60 کپسول اکسیژن 40 لیتری، 90 دستگاه اکسیژن ساز، 52 هزار ماسک پزشکی، 80 هزار دستکش پزشکی، 324 تب سنج، هزار عدد روپوش پزشکی، 384 دستگاه ضدعفونی‌کننده و سایر تجهیزات لازم بود.

محموله پزشکی ارسالی بنیاد همیاری‌های بشری ترکیه به مقامات ذی‌صلاح بیمارستان‌های سامره، القیاره، الفردوس و طارمیه تحویل داده شده و این محموله نیاز هزار بیمار برای یک ماه را تامین خواهد کرد.

گفتنی است شیب صعودی کرونا در عراق همچنان ادامه دارد. براساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت این کشور شمار مبتلایان به ویروس کرونا به 315 هزار و 597 نفر رسیده‌است.

خیابان استقلال 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

استغفا تاثیری بر توافق لیبی و ترکیه ندارد

استعفای فائز السراج تاثیری بر توافقهای قبلی لیبی و ترکیه نخواهد داشت

ابراهیم کالین برخی از مسائل دستور کار را ارزیابی نمود

استعفای فائز السراج تاثیری بر توافقهای قبلی لیبی و ترکیه نخواهد داشت

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ابراز داشت که استعفای فائز السراج نخست وزیر حکومت وفاق ملی لیبی، تاثیری بر توافق‌های قبلی با ترکیه نخواهد داشت.

ابراهیم کالین در رابطه با تحولات اخیر در لیبی اظهار داشت: این توافق‌ها تحت تاثیر روند سیاسی قرار نخواهد گرفت چرا که این تصمیم دولتی است و شخصی نیست. تصمیمهایی که از سوی شورای ریاستی اتخاذ میگردد،دارای اعتبار است".

کالین در خصوص استعفای فائز سراج نیز گفت: "جناب آقای سراج اعلام داشت که برای پیشروی صحیح و درست فعالیتهای مرتبط با تصمیمات شورا و ریاست از مقام خود کناره می‌گیرد. در دیدارهایی که به خود وی داشته‌ایم نیز اعلام داشت که شاید با یک بازنگری جدید، خود وی نیز بتواند سهم بهتری در این روند داشته باشد. به هر حال شورای ریاستی و مجلس در آنجاست و مطمئنا دیدارهای ما با جناب آقای سراج ادامه خواهد داشت".

ابراهیم کالین ضمن ابراز اینکه در مدیترانه شرقی امکان توسعه چشم انداز انرژی عادلانه ، مشترک و شامل همه کشورهای ساحلی وجود دارد، افزود: "نگرشمان برای تشکیل یک کنفرانس و یا آغاز روندی با شرکت کشورهای ساحلی در مدیترانه، مثبت است. رئیس جمهورمان نیز این مورد را با مخاطبین در میان گذشته است. هم به ریس اتحادیه اروپا و هم به خانم مرکل و مطمئنا هفته آینده نیز طی دیدارهایی که انجام خواهد شد، این موضوع باری دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما دید مثبتی به این موضوع داریم. چرا که اگر منبعی در منطقه مورد اختلاف وجود داشته باشد، میتواند تقسیم شود. این امری دشوار و غیر ممکن نیست. به همین دلیل منابع انرژی در مدیترانه شرقی را میتوانیم به شکل منبع و یا ارزشی که به نفع همه کشورها باشد تبدیل نماییم".

سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به گامهایی که ایالات متحده آمریکا در رابطه با بخش روم نشین قبرس طی دوره اخیر برداشته است، ابراز داشت: "این گامهای تک طرفه از سوی ایالات متحده آمریکا، تاثیر مثبتی بر روند نخواهد داشت. دیدار وزیر خارجه آمریکا از بخش روم نشین قبرس و عدم سفر وی به بخش ترک نشین و برقرار ارتباط با آنها پس از لغو تحریم تسلیحاتی، از نظر ما امری طرفگیرانه است و تاثیر مثبتی بر روی روند نخواهد داشت. مسئولان آمریکایی باید به سخنان خود مبنی بر عدم وجود تنش در منطقه و لزوم  تقسیم عادلانه  جامه عمل بپوشانند. اگر آمریکا میخواهد که در اینجا نقشی عادلانه و بی طرفانه داشته باشد، با در نظر گرفتن تنها یکی از طرفین یعنی بخش روم نشین، قادر به انجام آن نخواهد بود. باید با طرف ترک نیز ارتباط برقرار کند". 

راه های اقامت ترکیه با پین تاتی

 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

گفتگوی اردوغان با مرکل و میشل در خصوص وضعیت ودیترانه شرقی

اردوغان با مرکل و میشل پیرامون وضعیت مدیترانه شرقی گقتگو خواهد کرد

رئیس جمهوری ترکیه فردا با رئیس ادواری اتحادیه اروپا و شورای اروپا اجلاس سه گانه‌ای برگزار خواهد کرد

اردوغان با مرکل و میشل پیرامون وضعیت مدیترانه شرقی گقتگو خواهد کرد

در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا که در آن تحولات واقع در شرق مدیترانه شرقی مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت، ترافیک دیپلماسی مقامات عالی رتبه ترکیه به شکلی فشرده ادامه دارد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه فردا در نشستی سه جانبه با حضور آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و رئیس ادواری اتحادیه اروپا و چارلز میشل رئیس شورای اروپا شرکت خواهد جست.

انتظار می‌رود اردوغان در این دیدار یکبار دیگر به خواست ترکیه برای حل اختلافات از طریق دیالوگ تاکید ورزد.

در این مذاکرات ضمن تاکید بر اینکه ترکیه بدون پیش شرط آماده حضور بر سر میز مذاکره خواهد بود اعلام خواهد شد: این طرف یونان است که موجب اوج گیری تنش در منطقه می‌گردد، لذا این طرف یونانی است که باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مذاکرات سه جانبه فردا یکبار دیگر به توقع ترکیه از اروپا در راستای برداشتن قدم‌های عادلانه و باثبات برای حل مسئله و همچنین به روز رسانی قرار داد اتحاد گمرکی و لغو روادید تاکید خواهد کرد.

خرید خانه در ترکیه را با پین تاتی تجربه کنید

 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

واکنش ترکیه به تیتر جنجالی یونان

آکار و کالین نیز به تیتر یک روزنامه یونانی واکنش نشان داد

خلوصی آکار وزیر دفاع ملی ترکیه به تیتر یک روزنامه یونانی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور را هدف قرار داد واکنش نشان داد.

 

آکار و کالین نیز به تیتر یک روزنامه یونانی  واکنش نشان داد

آکار وزیر دفاع گفت:

"ما مندرجات در سطح بسیار پایین در یک روزنامه یونانی که هیچ ارتباطی با روزنامه نگاری ندارد و رئیس جمهور ما را هدف قرار داده و هیچ عقل سلیمی، از جمله مردم یونان، هرگز آن را قبول نخواهد کرد، به شدت محکوم می کنیم.

آکار تأکید کرد که آنها انتظار دارند اقدامات اداری و قضایی لازم بلافاصله توسط مقامات یونانی در مورد این افراد غیراخلاقی که هدف آنها خرابکاری در روابط دو کشور است و از قبل در وجدان عمومی محکوم شده اند، انجام شود.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز به تیتر روزنامه در مورد اردوغان رئیس جمهور واکنش نشان داد و گفت:

 "من این را به شدید‌ترین شکل محکوم می کنم، آن را نفرین می کنم، لعنت می کنم. زیرا این تیتر هیچ ارتباطی با آزادی مطبوعات و آزادی بیان ندارد. این یک تحریک است."

کالین با اشاره به توییت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به زبان ترکی درباره مدیترانه شرقی، نیز گفت:

"این یک گام خوب و خوش آیند است که آقای مکرون پیامی را به زبان ترکی منتشر کند. اما معنی بسیار مهمتر از سخن است. همچنین لازم است که بررسی شود که منظور چیست و در کدام  چارچوب استراتژیک سیاسی قرار دارد. به نظر من، آقای مکرون سیاست جهانی را به درستی نمی خواند."

برای خرید خانه در ترکیه با پین تاتی کلیک کنید

 

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

خروج از ادلب محور مذاکرات ترکیه و روسیه

خروج سلاح‌های سنگین ترکیه از ادلب محور مذاکرات آنکارا و مسکو

خروج سلاح‌های سنگین ترکیه از ادلب محور مذاکرات آنکارا و مسکو

تهران-ایرنا- خبرگزاری روسیه ریانووستی، روز چهارشنبه گزارش داد که مسکو و آنکارا امروز درباره آخرین تحولات منطقه کاهش تنش در ادلب سوریه و خارج کردن سلاح‌های سنگین ترکیه از این استان گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، به نقل از یک منبع ترک، یک هیات فنی از روسیه دیروز سه شنبه در نشستی که در مقر وزارت خارجه ترکیه برگزار شد،‌ پیشنهاداتی درباره کاهش تعداد مراکز ایست و بازرسی ارتش ترکیه در ادلب مطرح کرد اما دو طرف به نتیجه خاصی در این خصوص دست نیافتند.

به گفته این منبع که نامش فاش نشده است،‌ پس از مخالفت طرف ترک با عقب‌نشینی از مراکز ایست‌ و بازرسی در ادلب،‌ تصمیم گرفته شد تعداد نیروهای ترک مستقر در ادلب کاهش یابد و سلاح‌های سنگین این کشور هم از این منطقه خارج شود.

وزارت دفاع ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که قرار است امروز نشستی در مقر این وزارتخانه در آنکارا میان دو هیات نظامی ترکیه و روسیه برای بحث و بررسی آخرین تحولات در خصوص منطقه کاهش تنش در ادلب برگزار شود.

کاهش تعداد نیروهای نظامی ترکیه در ادلب از جمله موضوعات مورد بحث خواهد بود.

خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد که دو هیات نظامی ترکیه و روسیه امروز درخصوص آخرین تحولات در ادلب گفت‌وگو می‌کنند.

در می ۲۰۱۷،‌ ایران،‌ روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، به توافقی برای ایجاد منطقه کاهش تنش در ادلب دست یافتند.

بخش زیادی از استان ادلب سوریه به همراه بخش‌هایی از استان‌های حمص، لاذقیه و حلب جزو مناطق کاهش تنش محسوب می‌شود.

ادلب از سال ۱۳۹۴ از سوی تروریست ها با حمایت برخی همسایه های‌سوریه اشغال شده است.

سال گذشته برخی از مناطق استان ادلب در اثر حملات تروریست‌ها و درگیری میان نیروهای سوریه و ترکیه متشنج شد که در نهایت با توافق ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان رییسان جمهوری روسیه و ترکیه آتش‌بس در این منطقه اعلام شد.

همچنین به دنبال آزادسازی بخش‌های زیادی از استان ادلب از دست تروریست‌ها توسط ارتش سوریه، با ورود ترکیه به موضوع و توافق با روسیه قرار بر این شد تا دو کشور با تشکیل گشتی های مشترک و ایجاد منطقه بی‌طرف مانع از درگیری بین تروریست ها و ارتش سوریه شوند ولی تحرکات اخیر تروریست ها و حمله به مواضع ارتش سوریه موجب نقض این توافق شده است.

ارتش سوریه سال گذشته به دنبال آزادسازی مناطقی از شمال غرب استان حماه وارد استان اشغالی ادلب شد و بیش از نیمی از آن را تا نزدیک شهر مهم و راهبردی سراقب آزاد کرد و پس از برخی رایزنی ها بین ترکیه و روسیه موجب شد تا ارتش سوریه در مواضع خود در مناطق آزاد شده باقی بماند.  

برای اطلاعات خواندی در مورد خیابان استقلال کلیک کنید

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan

نرخ دلار و یورو در بازار امروز استانبول

نرخ ارز و طلا دربازار آزاد استانبول ـ دوشنبه 14 سپتامبر 2020

معاملات ارزی در بازار آزاد استانبول

نرخ ارز و طلا دربازار آزاد استانبول ـ دوشنبه 14 سپتامبر 2020

دلار آمریکا امروز دوشنبه 14 سپتامبر 2020 در بازار آزاد استانبول به بهای 7,4780 لیر خرید و با قیمت 7,4800 لیر فروخته شد.

یورو نیز به قیمت 8,8680 لیر خرید و به بهای 8,8700 لیر به فروش رسید.

قیمت فروش دلار و یورو در معاملات روز گذشته بازار آزاد استانبول به ترتیب 7,4790 و 8,8580 لیر بود.

قیمت هر گرم طلای 24 عیار 468 لیر، ربع سکه 762 لیر، نیم سکه 1520 لیر، تمام‌سکه 3041 لیر و قیمت هر اونس طلا نیز در بازار آزاد استانبول 1948 دلار است.

برای آشنایی با خطوط مترو استانبول کلیک کنید.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
kian javidan