این ویرانه های باستانی در حلقه بزرگ Kızılırmak (رودخانه سرخ) واقع شده اند و بقایای امپراتوری هیتی ها از دوران برنز هستند.
Hattusas واقع در مرزهای منطقه Boğazkale ، جنوب غربی westorum ، به عنوان پایتخت امپراتوری هیتیت برای 450 سال ، بین سالهای 1650-1200 قبل از میلاد ، مساحت 180 هکتار ناهموار را خدمت کرد. در زمان امپراتوری هیتیت ، این شهر باشکوه در فواصل معین با 6 کیلومتر دیوار شهر با برج های بلند احاطه شده بود. دروازه های عظیمی از این دیوارها باعث ورود و خروج در دوران باستان شد. دروازه هایی مانند Aslanlı Kapı (که دارای مجسمه های شیر بر روی آنها - به عنوان مثال ، شیر شیر) ، ابوالهول و دروازه رویال با نقوش برجسته تزئین شده اند که نشان از استعداد بالا و طعم ساخت و سازهای ظریف سنگی دارد. در جنوبی ترین نقطه شهر ، دیوارها از سطح انباشت زمین که تاج شهر است عبور می کنند. درست در زیر دروازه اسفینکس در نقطه مرکزی اینجا ، یک تونل 71 متری پوتن شکل گرفته است. مرمت هایی که تاکنون با سیستم سرمایه اولیه اصلی ساخته شده و هنوز هم با فشار زمان مواجه هستند ، به موزه ای در فضای باز تبدیل شدند.

هزار و یک ملت
امپراتوری هیتیت بر یک جغرافیای وسیع حاکم بود و بسیاری از افراد با منشاء مختلف را کنترل می کرد. با این تلاش که به عنوان یک ترجیح سیاسی تلقی می شود ، خدایان جوامع مختلف تحت خدایان رسمی گروه بندی می شدند. با این کار ، جوامع مختلفی تحت کنترل هیتی ها ایجاد شده اند تا تحت اقتدار مرکزی در کنار هم زندگی کنند. در کنار عناصر فرهنگی منحصر به فرد ، هیتی های هند و اروپایی بسیاری از جزئیات فرهنگی دیگر را از فرهنگ های مختلفی که با آنها ملاقات کردند پذیرفتند و در عین حال که خود را به عنوان یک ملت از یک هزار الوهیت معرفی می کردند ، خود به خود پذیرفتند. هاتوساس نه تنها پایتخت اداری بلکه مرکز مذهبی کل امپراتوری بود. به عنوان یکی از 31 معبد پیشرو در هیتی ها ، معبد بزرگ (Büyük Mabet) مکانی بود که آنها دو خدای را عبادت می کردند که آنها قوی ترین خدای طوفان هاتی و الهه آفتاب را در شهر آرنا می دانستند. به عنوان چشمگیرترین مرکز الهیات ، حرم هوای آزاد Yazılıkaya به ویژه در جشن های سال نو در ماه های بهار مورد استفاده قرار گرفت. خدایان و خدایان برجسته حکاکی شده ، به صورت سریال ، بر روی سنگها بهتر نشانگر تنوع مذهبی هیتی ها هستند. از آنجا که سرزمین های آناتولی راهروهای شرقی - غربی است که تحت کنترل هیتی ها قرار داشتند ، داستان های اساطیری ایجاد شده توسط سومری ها در بین النهرین برای اولین بار به HITITET Hurrians منتقل شد. سپس هیتی ها آنها را بیشتر بردند و آنها را به تمدن یونان باستان منتقل کردند.

Çorum Hattuşaş

Hattuşaş در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد
در سال 1986 هاتوساس در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. در اینجا برخی از دلایل اضافه شدن هاتوساس به فهرست میراث جهانی یونسکو آورده شده است:

Hattusas نشان دهنده موفقیت بی نظیر هنری با خرابه های خود و همچنین با شیرهای دروازه ، گیت رویال و حرم هوای آزاد یزلیکاکا ، {C} {C} {C} Hattusas هژمونی نیرومندی بر تمدن های آناتولی و شمالی سوریه در درجه اول و دوم برقرار کرد. هزاران سال قبل از قرن دوم قبل از میلاد مسیح ، یعنی {C} {C} {C} به عنوان یک سرمایه سیاسی و مذهبی ، نمای کاملی از کاخ ها ، معابد ، مراکز خرید و غیره را نشان داده است ، {C} {C} C {C} {H} تنها شاهد سقوط تمدن هیتی بود گذشته از این ، این پایتخت باستانی برخی از گروه های آثار هنری ساختاری و معماری مانند کاخ پادشاه ، معابد و برخی از پایه های بنای دیگر را کاملاً حفظ کرده است. علاوه بر این ، بایگانی دیسک خط میخی Hattusas که نمادی از اولین زبان ثبت شده هند و اروپایی است که در سال 2001 در ثبت جهانی حافظه یونسکو درگیر شد. بنابراین ، هاتوساس همچنان این امتیاز را داشت که اولین و تا به امروز آخرین دارایی باشد که در هر دو لیست قرار گرفت. یونسکو

چگونه برود؟
Hattusas در منطقه Boğazkale ، استان Corum قرار دارد. در 87 کیلومتری جنوب غربی کورم واقع شده است. با آنکارا 220 کیلومتر و تا فرودگاه Esenboga آنکارا 215 کیلومتر فاصله دارد ، در حالی که مسافت تا فرودگاه مرزیفون 150 کیلومتر است.

http://pintati.com/listing/istiklal-street/istiklal-street/