استعفای فائز السراج تاثیری بر توافقهای قبلی لیبی و ترکیه نخواهد داشت

ابراهیم کالین برخی از مسائل دستور کار را ارزیابی نمود

استعفای فائز السراج تاثیری بر توافقهای قبلی لیبی و ترکیه نخواهد داشت

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه ابراز داشت که استعفای فائز السراج نخست وزیر حکومت وفاق ملی لیبی، تاثیری بر توافق‌های قبلی با ترکیه نخواهد داشت.

ابراهیم کالین در رابطه با تحولات اخیر در لیبی اظهار داشت: این توافق‌ها تحت تاثیر روند سیاسی قرار نخواهد گرفت چرا که این تصمیم دولتی است و شخصی نیست. تصمیمهایی که از سوی شورای ریاستی اتخاذ میگردد،دارای اعتبار است".

کالین در خصوص استعفای فائز سراج نیز گفت: "جناب آقای سراج اعلام داشت که برای پیشروی صحیح و درست فعالیتهای مرتبط با تصمیمات شورا و ریاست از مقام خود کناره می‌گیرد. در دیدارهایی که به خود وی داشته‌ایم نیز اعلام داشت که شاید با یک بازنگری جدید، خود وی نیز بتواند سهم بهتری در این روند داشته باشد. به هر حال شورای ریاستی و مجلس در آنجاست و مطمئنا دیدارهای ما با جناب آقای سراج ادامه خواهد داشت".

ابراهیم کالین ضمن ابراز اینکه در مدیترانه شرقی امکان توسعه چشم انداز انرژی عادلانه ، مشترک و شامل همه کشورهای ساحلی وجود دارد، افزود: "نگرشمان برای تشکیل یک کنفرانس و یا آغاز روندی با شرکت کشورهای ساحلی در مدیترانه، مثبت است. رئیس جمهورمان نیز این مورد را با مخاطبین در میان گذشته است. هم به ریس اتحادیه اروپا و هم به خانم مرکل و مطمئنا هفته آینده نیز طی دیدارهایی که انجام خواهد شد، این موضوع باری دیگر در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما دید مثبتی به این موضوع داریم. چرا که اگر منبعی در منطقه مورد اختلاف وجود داشته باشد، میتواند تقسیم شود. این امری دشوار و غیر ممکن نیست. به همین دلیل منابع انرژی در مدیترانه شرقی را میتوانیم به شکل منبع و یا ارزشی که به نفع همه کشورها باشد تبدیل نماییم".

سخنگوی ریاست جمهوری با اشاره به گامهایی که ایالات متحده آمریکا در رابطه با بخش روم نشین قبرس طی دوره اخیر برداشته است، ابراز داشت: "این گامهای تک طرفه از سوی ایالات متحده آمریکا، تاثیر مثبتی بر روند نخواهد داشت. دیدار وزیر خارجه آمریکا از بخش روم نشین قبرس و عدم سفر وی به بخش ترک نشین و برقرار ارتباط با آنها پس از لغو تحریم تسلیحاتی، از نظر ما امری طرفگیرانه است و تاثیر مثبتی بر روی روند نخواهد داشت. مسئولان آمریکایی باید به سخنان خود مبنی بر عدم وجود تنش در منطقه و لزوم  تقسیم عادلانه  جامه عمل بپوشانند. اگر آمریکا میخواهد که در اینجا نقشی عادلانه و بی طرفانه داشته باشد، با در نظر گرفتن تنها یکی از طرفین یعنی بخش روم نشین، قادر به انجام آن نخواهد بود. باید با طرف ترک نیز ارتباط برقرار کند". 

راه های اقامت ترکیه با پین تاتی

 

منبع