روند انتقال سند مالکیت در ترکیه
پس از اینکه فروشنده برای انتقال سند مالکیت به TKGM درخواست داد، روند به شرح زیر شروع می شود.

مرحله 1:

فروشنده و خریدار با شماره رسید پرداخت الکترونیکی که از TKGM دریافت می کنند و اطلاعات شناسه از طریق www.taputakas.com.tr یا اپلیکیشن موبایل «تاپو تاکاس» در سامانه ثبت نام می کنند. آنها اطلاعات سند مالکیت موضوع فروش / خرید روی صفحه را تأیید می کنند.

سیستم تعویض سند مالکیت - فروشنده از طریق www.taputakas.com.tr یا برنامه تلفن همراه "Tapu Takas" روی دکمه "ثبت" کلیک می کند. انتخاب می کند که آیا معاملات فروش را به عنوان "شخص حقیقی، خارجی یا حقوقی" در صفحه باز شده انجام دهد. با نوشتن شماره رسید پرداخت الکترونیکی دریافتی از TKGM وارد سیستم می شود. در اینجا اگر فروشنده یک شخص حقوقی است، شماره مالیات. اگر فروشنده شخص حقیقی باشد، شماره شناسنامه و اگر فروشنده خارجی باشد، شماره شناسه مالیاتی الزامی است. در صفحه فرآیند تعویض سند مالکیت، مالک اطلاعات شخصی یا شرکت، شماره IBAN بانک، آدرس پستی و اطلاعات ایمیل را وارد می کند. سپس قیمت فروش و اطلاعات ملک مانند استان، ناحیه، محله، زمین، شماره قطعه و قسمت مستقل را بنویسید. در نهایت فروشنده با پذیرش پرداخت حق کمیسیون مبادله سند مالکیت، بر روی دکمه ذخیره کلیک می کند.

فروشنده کد تأیید ردیابی را تأیید می کند که با وارد کردن کادر روی صفحه از طریق پیامک به تلفن همراه ارسال می شود. اطلاعات ثبت نام ایجاد شده، کارمزد تعویض سند مالکیت و شماره مرجع تکاسبانک (TVS Ref No) که باید برای خریدار فوروارد شود از طریق پیامک برای فروشنده ارسال می شود.

- خریدار از طریق www.taputakas.com.tr یا اپلیکیشن موبایل «Tapu Takas» مانند فروشنده، روی دکمه «ثبت» کلیک می کند. در صفحه ای که باز می شود، معاملات خرید را به صورت "واقعی، خارجی یا قانونی" انتخاب می کند. با نوشتن شماره پرداخت الکترونیکی (دریافت) دریافتی از اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر وارد سامانه می شود. در اینجا اگر خریدار حقوقی باشد شماره مالیات، اگر خریدار واقعی باشد شماره شناسه و اگر خریدار خارجی باشد شماره شناسه مالیات دهندگان الزامی است. خریدار "شماره مرجع TVS" را که فروشنده برای او فوروارد کرده است، اطلاعات گیرنده، شماره IBAN بانک، آدرس پستی و اطلاعات ایمیل در صورت وجود را وارد می کند. در نهایت خریدار با پذیرش پرداخت کارمزد تعویض سند مالکیت بر روی دکمه ذخیره کلیک می کند.

خریدار کد تایید ردیابی را که از طریق پیامک برای تلفن همراه ارسال می شود با وارد کردن کادر روی صفحه تایید می کند. جهت ارسال کارمزد و مبلغ فروش از طریق تکاسبانک به خریدار اطلاع داده می شود.

گام 2:

پس از تکمیل ورود هر دو طرف به سامانه، تکاسبانک تمامی اطلاعات فروشنده و خریدار را در تکابیس بررسی و تطبیق می دهد.

مرحله 3:

به منظور ارسال کارمزد و مبلغ فروش از طریق حواله وجه توسط تکاسبانک برای خریدار پیامک ارسال می شود. ضمناً برای ارسال حق کمیسیون برای فروشنده پیامک ارسال می شود.

مرحله 4:

فروشنده با نوشتن شماره رسید پرداخت الکترونیکی خود در قسمت توضیح حواله وجه، کارمزد 70 لیر را به حساب تکاسبانک با شماره IBAN TR33 0013 2000 0000 0000 0240 45 ارسال می کند. آنها باید هزینه را فقط از حساب های مشخص شده در اولین ثبت نام در سیستم ارسال کنند. در غیر این صورت مبلغ انتقال به صورت خودکار مسترد خواهد شد.

مرحله 5:

این بار خریدار با نوشتن شماره رسید پرداخت الکترونیکی خود در قسمت توضیحات حواله وجه، 70 لیر کارمزد + مبلغ فروش را به حساب تکاسبانک با شماره IBAN TR33 0013 2000 0000 0000 0240 45 ارسال می کند. آنها باید هزینه را فقط از حساب های مشخص شده در اولین ثبت نام در سیستم ارسال کنند. در غیر این صورت مبلغ انتقال به صورت خودکار مسترد خواهد شد.

مرحله 6:

پس از انجام انتقال وجه، تکاسبانک مبلغ فروش را تا پایان معامله سند مالکیت تضمین می کند. همزمان از طریق پیامک به خریدار و فروشنده اطلاع داده می شود که مبلغ فروش توسط تکاسبانک تضمین شده است.

مرحله 7:

تکاسبانک بلافاصله پس از انتقال سند مالکیت در سامانه تکابیس، مبلغ فروش را از طریق حواله وجه به شماره IBAN ارائه شده توسط فروشنده ارسال می کند. از طریق پیامک به دو طرف اطلاع داده می شود که مراحل انتقال انجام شده است. (در صورتی که انتقال سند مالکیت بعد از ساعت 17:15 انجام شود، مبلغ فروش در روز کاری بعد به حساب فروشنده واریز می شود.)