قوانین و رویه های خرید ملک در ترکیه

ترکیه با خط ساحلی بکر و دست نخورده و آب و هوای مدیترانه‌ای که در تمام طول سال نور خورشید را ارائه می‌دهد، تبدیل به یک مقصد محبوب برای تعطیلات شده است. خرید ملک در ترکیه با توجه به این واقعیت که ترکیه در آستانه عضویت در اتحادیه اروپا است و یکی از سریع ترین بازارهای در حال رشد در جهان را دارد، اکنون به عنوان یک سرمایه گذاری خوب در آینده تلقی می شود.

در اینجا اطلاعات اساسی اما کلی در مورد مسیر مالکیت ملک در ترکیه بر اساس قوانین ترکیه (ماده 35 قانون اساسی ترکیه) و مشکلاتی که ممکن است در طول فرآیند ایجاد شود، آورده شده است. املاک مختلف تابع قوانین متفاوتی هستند (بسته به مکان). از آنجایی که موارد زیر صرفاً اطلاعات عمومی است، توصیه می کنیم با یک متخصص مشورت کنید یا از شرکت ما در ترکیه، خدمات املاک کالکان دیدن کنید. ما علاوه بر پروژه های معماری و ساخت و ساز، در زمینه املاک و مستغلات نیز تخصص داریم. با انجام این کار می توانید از احتمال ناامیدی دلخراش جلوگیری کنید (یعنی وقتی یاد می گیرید که به دلیل قوانین نادیده گرفته شده، رویای شما از یک خانه تابستانی در زمین خریداری شده شما فقط می تواند یک رویا باشد). خرید ملک در ترکیه می‌تواند یک امر پیچیده باشد و خدمات آگاهانه و حرفه‌ای مورد نیاز است

قانون املاک ترکیه

مالکیت در ماده 35 قانون اساسی ترکیه تعریف شده است. این ماده تصریح می‌کند که هرکسی حق مالکیت دارد و این حقوق فقط توسط سایر مقررات قانونی محدود می‌شود. محدودیت ها ممکن است شامل طرح های منطقه بندی، محدودیت های قابل اعمال برای خارجی ها و غیره باشد. 

مقررات مالکیت در قانون مدنی ترکیه، ماده 633 توضیح داده شده است. این عمدتا توضیح می دهد که چگونه مالکیت به دست می آید. برای خرید ملک توسط شخص خارجی، ثبت زمین از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ترکیه ادارات منطقه ای اداره ثبت زمین وجود دارد که در دفاتر استانی یا منطقه ای تقسیم شده اند و همه آنها توسط دولت کنترل می شوند.

ثبت و تحویل ملک

در اکثر کشورهای اروپایی، خریدار و فروشنده به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند تا ملک را به نام مالک جدید بگذارند. سردفتر اسناد رسمی مسئول تسویه صحیح این رویه است. سردفتر اسناد رسمی نیز مسئولیت تحویل را بر عهده دارد که اغلب به صورت "سند انتقال" و درج در دفتر املاک انجام می شود.

در مقابل، ثبت املاک در ترکیه توسط یک دفتر اسناد رسمی انجام نمی شود، بلکه توسط یکی از مقامات اداره ثبت اسناد و املاک انجام می شود. حضور هر دو طرف (فروشنده و خریدار) از نظر قانونی در هنگام ورود الزامی است. می توان به شخص دیگری اجازه انجام این کار را داد، اما این مجوز مستلزم سند رسمی است. به عنوان یک اقدام امنیتی، توصیه می شود که فروش از طریق دفتر اسناد رسمی مجاز باشد.

تحویل سند انتقال مستلزم دخالت سردفتر اسناد رسمی در ترکیه نیست. تنها شرط قابل اجرا در مورد تحویل این است که به صورت کتبی انجام شود. پس از ورود و تحویل، دفتر ثبت املاک سند مالکیت صادر می کند که به آن " تپو " می گویند . مالکیت تنها در لحظه ای به دست می آید که ساختمان(ها) در صورت ساخت، تکمیل شده و کل مبلغ پرداخت شده باشد.

عمدتاً هیچ گونه محدودیت قانونی در خصوص کسب مالکیت برای خارجی ها وجود ندارد. با این حال، قانون روستا و مناطق ممنوعه نظامی و امنیتی نقش مهمی دارند. ماده 87 قانون روستاها در صورتی که هنوز تقسیم بندی کاداستر این منطقه انجام نشده باشد یا متعلق به وزارت جنگل باشد، حق مالکیت خارجیان را بر املاکی که خارج از مرکز روستا است، سلب می کند. همچنین، اقدام در مورد مناطق ممنوعه و امنیتی نظامی می تواند مانعی باشد و در نتیجه کسب اموال توسط خارجی ها را در صورتی که دارایی در فاصله خاصی از اماکن نظامی یا مناطق مهم استراتژیک واقع شده باشد، محدود کند. 

محدودیت‌های قانونی عمده ذکر شده در بالا ممکن است به نوبه خود با قوانین جدیدتر که ارتباط نزدیکی با ارتقای موقعیت اقتصادی ترکیه یا تنظیم مقررات و قوانین با اتحادیه اروپا یا تبلیغات گردشگری برای خارجی‌ها دارد، تغییر یا حتی (تا حدی) لغو شوند.

سرانجام

خرید خانه در استانبول شامل قوانین بسیاری است. نه تنها باید مقررات رسمی در نظر گرفته شود، بلکه خارجی ها نیز باید به استثنائات قانونی مختلف برای به دست آوردن املاک و مستغلات توجه کنند.

طرح‌های منطقه‌بندی، سوابق طرف فروشنده و محدودیت‌های قانونی اعمال‌شده توسط قوانین مالکیت ترکیه، برخی از جنبه‌های مهمی هستند که باید به‌طور عینی، قابل اعتماد و حرفه‌ای به آنها نزدیک شد.

خدمات املاک و مستغلات ماوی کمک های ارزشمندی را به شما ارائه می دهد و به شما امکان می دهد تا در مورد ملک مورد نظر خود یک بررسی عینی و کامل انجام دهید. کارکنان باسواد ما خوشحال هستند که به شما کمک کنند. بنابراین لطفاً برای اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل یا فکس یا حضوری با ما تماس بگیرید.