نحوه درخواست شهروندی ترکیه

ماده 20 آیین نامه مربوط به اجرای «قانون تابعیت ترکیه» مصوب 2010 که الزامات اخذ تابعیت ترکیه را برای اتباع خارجی مشخص می کند، با فرمان ریاست جمهوری که در 19 سپتامبر 2018 به امضای رئیس جمهور اردوغان رسید، اصلاح شد. این فرمان با شماره 106 در روزنامه رسمی و از تاریخ مذکور لازم الاجرا شد.

بر اساس متن اصلاحی، میزان سرمایه ثابت مورد نیاز برای درخواست تابعیت از 2 میلیون دلار به 500 هزار دلار کاهش یافت. طبق مقررات جدید، خارجیانی که دارای املاک و مستغلات در ترکیه به ارزش حداقل 250000 دلار آمریکا (به جای 1 میلیون دلار) هستند، می توانند برای شهروندی ترکیه درخواست دهند. عبارت «تأمین اشتغال حداقل به 100 نفر» که از جمله شرایط اخذ تابعیت است به 50 نفر تغییر یافت. همچنین میزان سپرده گذاری در بانک های ترکیه برای اخذ تابعیت از 3 میلیون دلار به 500 هزار دلار کاهش یافت.

از طرف دیگر سرمایه گذاران خارجی باید دارایی ها را در اختیار داشته باشند یا حداقل حداقل سرمایه گذاری مالی را برای حداقل سه سال ادامه دهند تا معیارهای شهروندی ترکیه را برآورده کنند.

یک فرد خارجی که واجد هر یک از شرایط زیر باشد ممکن است تابعیت ترکیه را دریافت کند:

  • شخص خارجی که حداقل 500000 دلار سرمایه ثابت سرمایه گذاری کرده باشد و این سرمایه گذاری توسط وزارت اقتصاد تعیین شده باشد.
  • شخص خارجی که اموال غیرمنقولی را به مبلغ حداقل 250000 دلار خریداری کرده است، مشروط بر اینکه تبصره ای در سند مالکیت قید شده باشد که این اموال به مدت سه سال فروخته نشود و در صورتی که این تملک توسط وزارت محیط زیست تعیین شده باشد. و شهرنشینی،
  • شخص خارجی که حداقل 50 نفر را استخدام کرده باشد و این شغل توسط وزارت کار و تامین اجتماعی تعیین شده باشد.
  • شخص خارجی که حداقل 500000 دلار به بانکی فعال در ترکیه واریز کرده باشد، مشروط بر اینکه این مبلغ به مدت سه سال در حساب نگهداری شود و این سپرده توسط سازمان مقررات و نظارت بانکی تعیین شده باشد.
  • شخص خارجی که اوراق بدهی دولتی به مبلغ حداقل 3.000.000 دلار را به شرط حفظ آن به مدت سه سال و در صورتی که این تملک توسط معاونت خزانه داری تعیین شود، به دست آورده است.

آیین نامه اصلاح مقررات مربوط به اجرای قانون شهروندی ترکیه از تاریخ انتشار (19 سپتامبر 2018) لازم الاجرا می شود.

لینک فرم درخواست:
https://www.nvi.gov.tr/PublishingImages/Lists/PageContents/NewForm/Vat-4_Istisnai_Olarak_Kazanma.pdf

لینک کد مربوط به اخذ استثنایی تابعیت ترکیه
https://www.nvi.gov.tr/ministry-of-the-interior

 

 

الزامات برای خارجی هایی که در ترکیه ملک می خرند تا برای شهروندی درخواست دهند

• خرید ملکی به ارزش حداقل. 250000 دلار آمریکا
• پرداخت مبلغ مورد نظر از طریق حواله بانکی
• نگهداری ملک برای حداقل 3 سال

مدارک مورد نیاز برای درخواست

  • فرم درخواست (VAT-4)
  • 2 عکس بیومتریک (50x60 میلی متر)، پس زمینه سفید، تعیین شده توسط ICAO
  • گذرنامه یا سند مشابهی که وضعیت فعلی (تابعیت) شخص را نشان می دهد یا مدرک مشابه، در صورتی که فرد بی تابعیت باشد، سند قانونی مربوط به شرط امکان اخذ چنین مدرکی.
  • گواهی وضعیت مدنی: در صورت ازدواج، سند ازدواج، در صورت طلاق سند جدایی. اگر بیوه باشد، گواهی فوت برای همسر.
  • گواهی مانند شناسنامه یا کپی شناسنامه که نشان دهنده هویت فرد باشد و در صورت ازدواج کپی ثبت هویت که نشان دهنده پیوند خانوادگی همسر و فرزندان باشد.
  • در صورتی که شخص ماه و تاریخ «تاریخ تولد» را نداشته باشد، مدرکی برای تکمیل تاریخ تولد از مقامات ذیصلاح کشورش اخذ شده است. در صورتی که سند مذکور قابل اخذ نباشد، اظهارنامه امضا شده متقاضی مبنی بر پذیرش معامله طبق ماده 39 قانون خدمات جمعیتی شماره 39.
  • رسیدی که نشان می دهد حق سرویس نزد وزارت دارایی واریز شده است.

مرجع درخواست و رویه

با دستور کتبی وزارت، پرونده تابعیت متشکل از مدارک درخواست توسط استانداری محل اقامت فرد خارجی یا نمایندگی های خارجی (اگر شخص در خارج از کشور) در مورد متقاضی تنظیم می شود.

درخواست های ارسال شده از طریق پست پذیرفته نمی شود.

درخواست شهروندی برای افرادی که نابالغ هستند یا از قابلیت تبعیض محروم هستند توسط والدین یا قیم آنها انجام می شود.

تاریخ درخواست به عنوان تاریخی در نظر گرفته می شود که فرم درخواست متقاضی توسط مرجع درخواست ثبت می شود.

فرآیند تأیید اسناد رسمی صادره از مراجع خارجی طبق ماده 167 آیین نامه اجرای قانون خدمات جمعیتی انجام می شود.

کافی است مدارکی مانند مدارک تحصیلی، پاسپورت های اخذ شده از مقامات خارجی توسط اتباع خارجی که مایل به اخذ پاسپورت ترکیه هستند در زمان درخواست به ترکی ترجمه و محضری شوند.

در صورت لزوم، تایید اصل اجازه اقامت توسط ادارات کل استان ها نیز قابل انجام است.