کتاب "جهانی عادلانه‌تر امکان‌پذیر است"؛ «هیچ‌کس در دنیایی که کودکان کشته می‌شوند بی‌گناه نیست"

اردوغان کتاب "جهانی عادلانه‌تر امکان‌پذیر است" را در مجمع عمومی سازمان ملل به رهبران کشورها اهدا می‌کند

 
1707508
کتاب "جهانی عادلانه‌تر امکان‌پذیر است"؛ «هیچ‌کس در دنیایی که کودکان کشته می‌شوند بی‌گناه نیست"

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه کتاب "جهانی عادلانه‌تر امکان‌پذیر است" را که به انگلیسی، عربی و فرانسوی ترجمه شده است، به رهبران کشورهای عضو که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات خواهد کرد، تقدیم می‌کند.

رئیس جمهور اردوغان در 19 سپتامبر برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و برنامه‌های مختلف به شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا می‌رود.

اردوغان همچنین کتاب خود را با عنوان "جهانی عادلانه‌تر امکان‌پذیر است"، که با نام "A Fairer World Is Possible"  به زبان انگلیسی منتشر شده را به رهبران کشورهایی که در مجمع عمومی سازمان ملل ملاقات خواهد کرد، اهدا می‌کند. 

رئیس جمهور اردوغان با اشاره به معضلات سیاست جهانی، به ویژه بی‌عدالتی، بحران پناهندگان، تروریسم بین‌المللی و ضد اسلام در کتاب، تبعیض و استانداردهای دوگانه در جهان را با مثال سازمان ملل نشان می‌دهد.

اردوغان در این کتاب که به مشروعیت، عملکرد، اثربخشی، فراگیری، نمایندگی و مسائل مربوط به سازمان ملل متحد جلب دقت می‌کند، بر لزوم یک اصلاحات جامع به ویژه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تأکید دارد. 

در حالی که این کتاب شامل پیشنهاداتی برای تجدید ساختار سازمان ملل متحد است، توصیه می‌شود دیدگاهی که در عبارت "جهان از پنج بزرگتر است" یافت می‌شود و بر تغییر ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد متمرکز است، اجرایی شود. 

در این کتاب آمده است که سازماندهی مجدد شورا به گونه‌ای که قاره‌ها، باورها، ریشه‌ها و فرهنگ‌ها را به عادلانه‌ترین شکل ممکن نشان دهد، گامی انقلابی برای حل و برقراری صلح جهانی خواهد بود. 

در کتاب مذکور که در آن اختیارات مجمع عمومی افزایش یافته، شورای امنیت تنها عامل تعیین‌کننده نیست و باید با پاسخگویی به مجمع عمومی تعادل ایجاد شود، آمده است که حضور 20 کشور به جای 5 کشور در شورا می‌تواند به عنوان یک راه‌حل جایگزین پیشنهاد شود.

رئیس جمهور ترکیه در کتاب «جهان عادلانه‌‌تر امکان پذیر است» تاکید می‌‌کند: «هیچ‌کس در دنیایی که کودکان می‌میرند و کشته می‌شوند بی گناه نیست. عدالت امروزه یکی از ضروری‌ترین موضوعات در سراسر جهان است. متأسفانه نهادهایی که مسئول برقراری عدالت جهانی هستند، بی‌مسئولیت رفتار می‌کنند».

همچنین تاکید شده که «در عصری بی رحمی، ما وظیفه داریم نماینده عدالت و صدای وجدان باشیم. تا زمانی که نظامی ایجاد نشود که در آن حق، قدرت باشد، نه قدرت حق، ما همچنان خواهیم گفت که "جهان از پنج بزرگتر است».

اردوغان در این کتاب نوشته است: «مشکلات امروز را نمی توان با سازمان‌هایی که بر اساس نیازهای گذشته شکل گرفته‌اند حل کرد. همچنین بدیهی است که این سازمان‌ها مشکلات جدیدی ایجاد می کنند. بر اساس نگرش ما، این عدالت است که نظم، رستگاری و خوشبختی جهان را تضمین می کند. برای دنیایی عادلانه‌تر، نیاز به نظمی جهانی وجود دارد که امید و اعتماد ایجاد کند».

این کتاب توسط انتشارات تورکواز منتشر و به به زبان‌های انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی، روسی و اسپانیایی ترجمه شده و تمامی عواید حاصل از فروش آن به مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» اهدا خواهد شد.

ماسلاک

 

منبع