مردم ترکیه هم مانند اکثر مردم دنیا خرافاتی هستند

چشم‌نظر

چشم‌نظر یکی از سوغاتی‌های ترکیه است، این چشم‌نظر محبوب که نماد چشم آبی است، از شیشه ساخته می‌شود و جز لاینفک زندگی روزمره ترک‌ها است و یکی از لوازم ضروری برای همه خانه‌ها، ادارات، سوپرمارکت‌ها، اتومبیل‌ها، تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌هاست. 

چشم‌نظر برای ترک‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است به طوری که حتی در بالای تمامی درهای ورودی سالن فرودگاه‌ جدید استانبول چشم‌نظر را می‌توانید ببینید.

کاربرد چشم‌نظر را حتی  می‌توان در برخی جواهرات، مانند گردنبند و گوشواره و دستبند دید.

از آنجا که رنگ آبی بسیار قوی و موثر است مردم تصور می‌کنند که یک طلسم آبی می‌تواند انرژی منفی را جذب کند و در نتیجه چشم‌شر را خنثی کند.

 

مراقب نوزادتان باشید

 

طبق باورهای خرافی مردم ترکیه، اغلب نوزادان در بدو تولد از افراد چشم آبی مخفی می‌شوند. این خرافات در روستاها هم وجود دارد. به همین دلیل کشاورزان، حیوانات مزرعه، تراکتور و باغ‌های خود را با این طلسم از شر چشم بد محافظت می‌کنند، چون اعتقاد دارند که چشم‌نظر انرژی منفی را به خود جلب می‌کند.

ترک‌ها اغلب به لباس یا بالشت نوزاد تازه متولد شده چشم نظر می‌زنند.

 

باور ترک‌ها به کلمه ماشالا 

 

کلمه ماشالا ( خدا شما را از شر شیطان محافظت کند) را می‌توانید در همه جای ترکیه ببینید یا بشنوید.

استفاده از این کلمه در ترکیه به حدی رایج است که حتی رانندگان کامیون‌های باری و ترانزیت نیز برای در امان ماندن از اتفاقات بد و چشم‌زخم بر روی کامیون‌های خود کلمه ماشالا را می‌نویسند، تا جایی که سفارش دهندگان کالا در کشورهای اروپایی با دیدن این کلمه فکر می‌کردند، ماشالا یک شرکت بزرگ حمل ونقل در ترکیه است.

 

 

گره زدن پارچه به درخت

در ترکیه ممکن است درختانی را ببینید که روی شاخه‌های آن‌ها نوارهای کوچک پارچه‌ای گره‌ خورده است، عده‌ای بر این باورند که برای برآورده شدن آرزوها باید پارچه را به شاخه‌ها گره بزنند.

ادامه مطلب