جشنواره بین‌المللی فیلم مهاجرت به همت اداره مهاجرت وزارت کشور ترکیه امروز افتتاح می‌شود.

جشنواره بین المللی فیلم مهاجرت امروز آغاز می‌شود
 

    

"جشنواره بین المللی فیلم مهاجرت" که خبرگزاری «آناتولی» حامی رسانه‌ای آن است٬ عصر امروز آغاز می شود. افتتاحیه این جشنواره قرار بود در ماه آوریل در شهر غازی‌آنتب برگزار شود اما به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد.

مراسم افتتاحیه این جشنواره که به همت ریاست جمهوری و با مشارکت وزارت کشور، اداره کل مدیریت مهاجرت و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه برگزار می شود، در یک استودیوی واقعیت مجازی 3D برگزار خواهد شد.

در افتتاحیه این فستیوال که وزیر کشور و فرهنگ و گردشگری ترکیه سخنرانی خواهند کرد٬‌ تصاویر تاریخی «مجیدیه خان» به عنوان یک صحنه مجازی و با استفاده از فناوری «واقعیت افزوده» نمایش داده خواهد شد.

در این جشنواره که 45 فیلم به نمایش در خواهد آمد٬ فیلم‌های «برای سما» اثر ادوارد والتز از انگلستان، «ادغام» اثر مارک گرنتل از هلند، «مانند پسرم» اثر کوستانزا کوداتریگیلیو از ایتالیا ، «رافائل» اثر بن سومبوگات از هلند، «عمر و ما» اثر محمد بهادر از ترکیه و «عطر دخترم» اثر اولگون اؤزدمیر از ترکیه اکران خواهند شد.

فیلم «اسکار و لیلی» اثر آرش ریاحی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی تبار که به تلاش دولت اتریش برای اخراج خواهر و برادر پناهجوی چچنی به همراه مادرشان پرداخته به همراه فیلم‌های بلندی مانند «رهگذر نیمه شب» اثر حسن فاضلی کارگردان افغانستانی که روند دشوار مهاجرت وی به همراه خانواده‌اش از افغانستان به دلیل تهدید به مرگ از سوی طالبان را با استفاده از گوشی تلفن همراه به تصویر کشیده است، در بخش فیلم‌های بلند این جشنواره به رقابت خواهند پرداخت.

نوری بیلگه جیلان، کارگردان معروف ترکیه‌ای ریاست هیئت هفت نفره داوری بخش رقابت فیلم‌های بلند این جشنواره را بر عهده دارد.

نمایشگاه‌های مجازی هم همزمان با این جشنواره به عنوان برنامه‌های زیر مجموعه‌ای آن در فضای مجازی دایر خواهد شد. آثار این نمایشگاه‌‌ها به طور واقعیت مجازی «VR» قابل بازدید خواهند بود.

فیلم‌هایی که در 5 سال اخیر در جشنواره‌های بین‌المللی مهم موفق به کسب جایزه‌ شده‌اند، در دو بخش فیلم بلند و کوتاه رقابت خواهند کرد که به بهترین‌های هر بخش به ترتیب جایزه 15 هزار و 5 هزار یورویی تعلق خواهد گرفت.

همچنین به اثر برتر در بخش رقابتی فیلم کوتاه مجزا با عنوان «در یک قایق» نیز هزار یورو اهدا خواهد شد.

گفتنی است این جشنواره که قرار بود در تاریخ 18 تا 22 آوریل در شهر غازی آنتپ ترکیه برگزار شود، به دنبال همه‌گیری جهانی ویروس کرونا زمان برگزاری آن به ماه ژوئن موکول شد.

 

منبع: خبرگزاری آناتولی